top of page

Legt Coffee Rocks het als merk af tegen Starbucks?


Coffee Rocks vraagt bij het Europees Merkenbureau een beeldmerk aan voor haar embleem. Starbucks tekent daartegen bezwaar aan, omdat zij het teken Coffee Rocks zoveel vindt lijken op haar eigen beeldmerk dat daardoor verwarring zou kunnen ontstaan bij het publiek. Dat leidt tot een behandeling bij de Kamer van Beroep van Merkenbureau met uiteenlopende opvattingen en conclusies.

Dominante elementen verschillen van elkaar

In eerste instantie werd de zaak behandeld door de Kamer van Beroep. Die vergeleek het uiterlijk van het logo met het uiterlijk van het merk en kwam tot de conclusie dat er geen verwarringsgevaar was. De redenering was: het kenmerkende (of dominante) element van Coffee Rocks is een muzieknoot en een koffieboon, het kenmerkende en dominante element van Starbucks is een zeemeermin. Omdat die twee kenmerken geheel verschillend zijn kan het publiek niet in verwarring raken.

Reputatie en onderscheidend vermogen

Starbucks verliest dus in eerste instantie haar verzet tegen Coffee Rocks en gaat in hoger beroep. Zij stelt daarbij niet alleen, dat zij het niet eens is met het oordeel dat er op grond van de verschillen geen verwarringsgevaar is, maar voegt daar aan toe dat de Kamer van Beroep ten onrechte ook geen rekening heeft gehouden met de reputatie van Starbucks als ouder merk en heeft nagelaten bij haar oordeel te betrekken dat het onderscheidend vermogen van Starbucks als merk is aangetast.

Globale beoordeling

Het Gerechtshof gaat mee met het bezwaar van Starbucks. De kern van het bezwaar van het Gerechtshof tegen de beslissing van de Kamer van Beroep is dat de Kamer zich uitsluitend een oordeel heeft gevormd over de onderscheiden elementen van de beeldmerken (en de verschillen die dat oplevert) en alleen op grond daarvan tot het oordeel is gekomen dat er van verwarringsgevaar geen sprake kan zijn. Een globale beoordeling van de merken als geheel heeft zij nagelaten.

Visuele overeenkomsten

Het Gerechtshof doet de beoordeling in zijn geheel over. Zij stelt vast dat er drie visuele overeenkomsten zijn. Beide merken zijn ronde emblemen, bestaande uit twee delen, een figuur in het midden en een cirkel daaromheen met twee witte lijnen. De teksten zijn op dezelfde plek terug te vinden, ook allebei van elkaar gescheiden met twee sterren, respectievelijk muzieknoten. Daarbij worden in beide merken dezelfde kleurcombinaties (zwart en wit) en hetzelfde lettertype gebruikt. Tenslotte komt in beide merken het woord “coffee” voor, een woord dat weliswaar als zodanig niet als merk is te claimen omdat het beschrijft waar het om gaat, (koffie) maar toch een aspect dat (volgens het Gerecht) bij de totale afweging moet worden meegenomen.

Associatie

Ik vind dat Gerecht het bij het rechte eind heeft en dat Coffee Rocks met zijn embleem inderdaad teveel aanleunt tegen Starbucks en dat het koffieminnend publiek daardoor de associatie zal hebben van het bekende merk Starbucks. Of daarover het laatste woord is gezegd is natuurlijk de vraag.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page