Een merkenrechtelijke strijd tussen twee vegetarische burgers
Een Amerikaans bedrijf Impossible Foods wil in Europa een nieuwe (vegetarische) burger op de markt brengen onder de naam “Impossible Burger" en deponeert die naam als Europees Uniemerk. Nestlé verzet zich tegen de inschrijving van het merk en begint een nietigheidsprocedure.
Incredible Burger
Nestlé vindt het merk te beschrijvend om als merk dienst te kunnen doen. Impossible Foods gaat in onderhandeling met Nestlé. Maar Nestlé breekt plotseling de onderhandeling af en blijkt onverwacht onder haar merk Garden Gourmet een eigen burger te verkopen onder de naam “Incredible Burger”. Impossible Foods slaat onmiddellijk terug en beticht Nestlé van inbreuk op haar merkenrecht en start een procedure.
Geen algemeen aanprijzende woordcombinatie
Een van de vragen voor de rechter (in kort geding) was of IMPOSSIBLE BURGER wel een geldig merk was. En dat was het volgens hem. Zijn overweging daarbij was met name, dat het merk niet beschrijvend is voor een generiek productkenmerk van de burger en bovendien geen algemeen aanprijzende woordcombinatie is. Die slag was gewonnen.
Visuele, fonetisch en begripsmatige overeenstemming
Vervolgens de vraag of Nestlé met haar “Incredible Burger” inbreuk maakte op het merk IMPOSSIBLE BURGER. En ook daar boekte Impossible Foods voorlopig winst. Hij overweegt daarbij dat er tussen het teken en het merk sprake is van een behoorlijke mate van visuele overeenstemming, een zekere mate van fonetische overeenstemming en een geringe mate van begripsmatige overeenstemming. Dat is al voldoende om inbreuk aan te nemen.
Onderscheidend vermogen
De rechter constateerde verder dat het merk IMPOSSIBLE BURGER een gemiddeld onderscheidend vermogen heeft en dat het relevante (kopende) publiek een relatief laag aandachtsniveau heeft (en beide producten dus makkelijk zal verwarren). Daar komt nog eens bij, dat de producten volledig soortgelijk zijn. In beide gevallen gaat het immers om plantaardige burgers, een extra omstandigheid om inbreuk aan te nemen.Van verwarring bleek bovendien daadwerkelijk al sprake te zijn.
EU-wijd inbreukverbod
De rechter haalt en passant ook nog uit naar Nestlé met de opmerking dat zij kennelijk bewust de lancering van de IMPOSSIBLE BURGER heeft willen frustreren, waarbij hij nog opmerkt dat Nestlé haar eigen naam voor de burger (en daarmee dus ook die van het Amerikaanse bedrijf) kennelijk onderscheidend genoeg vond. Nestlé krijgt een EU-wijd inbreukverbod voor het gebruik van de naam "Incredible Burger" aan haar broek. Ik zou zeggen gerechtigheid. Met de aantekening dat hoger beroep niet is uitgesloten.